Nastavni
plan i program za osnovnu glazbenu školu
1. UVOD
Od ostalih
grana umjetnosti glazba se razlikuje, između ostalog, i po
tome što ima svoj odgojno-obrazovni sustav koji je po svom
trajanju i tradicionalnoj podjeli na stupnjeve –
predškolski, osnovni, srednji i visoki – sastavni dio
hrvatskoga školskog sustava.
Potreba za vlastitim odgojno-obrazovnim sustavom te u svezi
s tim potreba da profesionalni glazbeni odgoj i obrazovanje
započne u ranoj dječjoj dobi, objašnjava se složenošću
posebnih glazbenih vještina kao što su naprimjer pjevanje po
notnom tekstu, točnije: vještina svjesnog čitanja notnog
teksta i vještina sviranja na glazbalu, što je uz mnoštvo
drugih znanja, vještina i navika potrebno svakom glazbeniku
bez obzira na profil, odnosno zanimanje.
U okviru glazbenoga odgojno-obrazovnog sustava osnovna
glazbena škola predstavlja stupanj na kojem se stječu osnove
za nastavak glazbenog odgoja i obrazovanja na srednjem i
visokom stupnju.
2. CILJEVI
I ZADAĆE ODGOJA I OBRAZOVANJA
Cilj je
glazbenoga odgojno-obrazovnog sustava da odgojem i
obrazovanjem profesionalnih glazbenika različitih profila i
zanimanja stalno proizvodi onaj dio društvene nadgradnje
koji je obuhvaćen pojmom glazbene umjetnosti.
Zadaci su glazbene škole:
– omogućiti učenicima stjecanje vještine sviranja na kojem
od glazbala koja se u školi poučavaju te razvijati učenikove
glazbene sposobnosti – produktivne i reproduktivne
– omogućiti uz učenje glazbala stjecanje i drugih važnih
glazbenih znanja, vještina i navika, omogućujući učenicima
cjelovit glazbeni razvitak
– pratiti učenikov napredak u cjelini i u svim pojedinim
elementima napredovanja – glazbenosti, znanjima i vještinama
kako u cilju usmjeravanja učenika za one djelatnosti
(glazbalo) na kojima su im izgledi za uspjeh najveći, tako i
u pogledu njihova krajnjega profesionalnog usmjerenja
– razvijati u učeniku, upoznavanjem hrvatske kulturne
baštine osjećaj pripadnosti i bogatstvo različitosti
umjetničke glazbe
– voditi brigu o osobito sposobnim i darovitim učenicima
– brinuti se da se cjelokupni odgojno-obrazovni proces
odvija prema suvremenim psihološkim, pedagoškim i metodičkim
spoznajama uz poštovanje osobnosti svakog učenika
– voditi brigu pri upisivanju učenika na pojedino glazbalo o
društvenim potrebama, posebice u trenutku kad se donosi
odluka o konačnom glazbenom usmjerenju
– promicati glazbu, putem javne djelatnosti (priredbe,
koncerti, smotre, natjecanja...) i utjecati na unapređivanje
glazbene kulture u sredini u kojoj škola djeluje.
3.
ORGANIZACIJA RADA
U osnovnoj
glazbenoj školi uče se sljedeća glazbala: glasovir,
harmonika, violina, viola, violončelo, kontrabas, gitara,
mandolina, harfa, flauta, klarinet, saksofon, oboa, fagot,
truba, rog, udaraljke.
Osim nastave glazbala svi učenici osnovne glazbene škole
obvezno pohađaju nastavu solfeggia i skupnog muziciranje
(zbor ili orkestar ili komornu glazbu), a u šestom razredu –
glasovir obvezno za učenike koji žele nastaviti školovanje u
srednjoj školi, te teoriju glazbe izborno.
Posebnu programsku cjelinu čini pripremni program koji traje
jednu ili dvije godine.
Upis u glazbenu školu obavlja se na temelju položenog
prijemnog ispita. Učenici osnovne glazbene škole redovni su
polaznici osnovne općeobrazovne škole. Između tih dviju
škola potrebna je suradnja radi osiguravanja uvjeta rada
učenike.
Nastava je u glazbenoj školi INDIVIDUALNA i SKUPNA.
Individualna je nastava glazbala, dok je skupna nastava
solfeggia i skupnog sviranja.
Kako svi učenici imaju tijekom školske godine javne
solističke nastupe, potrebna je i korepeticija (naznačena u
planu osnovne glazbene škole).
4.
NASTAVNI PLAN
NASTAVNI PREMET |
BROJ SATI U TJEDNU
|
RAZRED |
Obvezni
predmeti |
I. |
II. |
III. |
IV. |
V. |
VI. |
Temeljni predmet struke
|
2 (70’) |
2 (70’) |
2 (70’) |
2 (70’) |
2 (70’) |
2 (70’) |
Solfeggio |
2 (70’) |
2 (70’) |
2 (70’) |
2 (70’) |
2 (70’) |
2 (70’) |
Skupno
muziciranje |
|
|
2 (70’) |
2 (70’) |
2 (70’) |
2 (70’) |
UKUPNO |
4 (140’) |
4 (140’) |
6 (210’) |
6 (210’) |
6 (210’) |
6 (210’) |
Izborni predmeti
|
|
|
|
|
|
|
Glasovir |
|
|
|
|
|
1 (35’) |
Teorija glazbe |
|
|
|
|
|
1 (35’) |
Korepeticija na svakih 25 učenika 1
sat u tjednu |
Napomene:
1)
Nastavni sat traje 45 minuta, osim za temeljni predmet
struke od I. do III. razreda i glasovir (izborni predmet)
koji traje 30 minuta, a za zbor ili orkestar 60 minuta.
2) Skupno
muziciranje mogu biti nastavni predmeti: zbor ili orkestar
ili komorna glazba.
|